ŞÜKRÜ ANDAÇ/ LONDRA – Türkiye’nin önde gelen sanayi kümelerinden Eczacıbaşı Holding’in Yönetim Kurulu Lideri Bülent Eczacıbaşı: “Grup olarak 80’inci yılımızı kutluyoruz. Bir start-up’tan sanayi devine dönüşen bir muvaffakiyet çizgimiz var. Burada VitrA’nın yeri çok özel. İngiltere’ye VitrA 30 yıl evvel giriş yapmıştı, keşke daha evvel gelseymişiz, bugün çok farklı noktada olurmuşuz…”
Bülent Eczacıbaşı’nın Londra’da yaratıcı sanayilerin merkezi Clerkenwell’deki VitrA’nın İngiltere’deki birinci showroom açılışında söylediği bu sözleri yalnızca milyar dolarlık büyüklüklerle oluşan dev kümeler için geçerli değil, start-up olarak işe başlayan girişimcilere de ders niteliğinde. Ne yapıp edin bir yolunu bulun ve en kısa müddette, işinizi global ölçeğe taşıyın.
Hedef 1 milyar euro
“Katma pahadan aslan hissesini alanlar dizayncılar, üretim daha geride kaldı artık” diyerek dünyada metrekareye en çok dizayncı ve mimarın düştüğü tarihi bölgede açılan VitrA London’ın stratejik değerine vurgu yapan Bülent Eczacıbaşı, “Bu showroom tasarım alanında standartlarımızın ne kadar yüksekte olduğunu temsil etmesi tarafından gurur duyduğumuz bir yatırım. Bu yatırımın, yapı eserleri iş kolumuzun bugün prestiji ile ulaştığı 850 milyon euro’yu aşkın ciroya da çok değerli katkılar sağlayacağına inanıyorum” dedi. Eczacıbaşı, 1 milyar euro ciro sayısının çok da uzakta olmadığına vurgu yaptı.
Fırsatlara odaklandı
İyi dizaynın, katma kıymet ve rekabet gücü getirdiğini vurgulayan Eczacıbaşı, “Dünya pazarlarında satılan eserlerin artık nerede üretildiği değil, nerede tasarlandığı soruluyor. Eseri üretenler değil, tasarlayanlar katma pahanın aslan hissesini alıyor. Biz de tasarım yetkinliğimizi geliştirmek için atılımlar yapıyoruz. Tom Dixon da bunun en güzel örneklerinden biri” diye konuştu.
Topluluk olarak odaklandıkları her iş kolunda Türkiye’de başkan oyuncu olmayı, memleketler arası pazarlarda büyüyerek de bölgesel bir oyuncuya dönüşmeyi hedeflediklerini belirten Bülent Eczacıbaşı, bu strateji doğrultusunda organik büyüme ve kapasite artırma odaklı yatırımları sürdürürken, satın alma fırsatlarını da değerlendirdiklerini tabir etti. 2022 yılını organik ve inorganik yatırımlar için 500 milyon euro meblağında harcamayla kapatacaklarını belirten Eczacıbaşı, 2023’te de yatırımlara tüm süratiyle devam edeceklerini, önümüzdeki üç yılda 800 milyon euro’nun üzerinde yatırım planladıklarını söyledi. Bülent Eczacıbaşı, 2022 itibariyle topluluk gelirlerinin yüzde 60’ının ihracattan ve yurt dışındaki bağlı iştiraklerden elde edildiğini de kelamlarına ekledi.
‘Risklerin farkındayız yatırıma devam’
Çeşitli global krizler, savaşlar, pandemi, iklim değişikliği, dünyadaki demokrasi hareketleri olmak üzere çok farklı şartların olduğu bir devirden geçildiğini anlatan Bülent Ezcacıbaşı, “Bunlarla baş etmek zorundayız. Bunları çözmenin anahtarı yeterli yönetmekten geçiyor. Bu yüzden mali açıdan güçlü olmalıyız. Riskleri yüksek bir bölgedeyiz. Bu gerçeklerin farkındayız, azimle ve süreklilikle yatırıma devam edeceğiz” dedi.
‘Büyük sıçrama 2025’te olacak’
Eczacıbaşı Yapı Gereçleri CEO’su Özgen Özkan, “VitrA London, ulusal ve milletlerarası müşterilerimizle ağır ve tesirli bir etkileşim kurmamızı sağladı. Dünya çapında daha fazla büyümemizin arkasındaki itici gücü oluşturacak” dedi. Özkan ayrıyeten, “Devam eden ve yakında başlayacak 190 milyon euro’luk üretim yatırımımız var. Güç, herkes üzere bizim de değerli bir gündem hususumuz. Güce daha yakın olacağımız yerlerde yeni yatırım fırsatlarını değerlendiriyoruz” diye konuştu.
2022 yılını 510 milyon euro civarı bir ciroyla kapatmayı hedeflediklerini söyleyen Özgen Özkan, 2020-22 periyodunda yüzde 55 büyüme gerçekleştirdiklerini belirterek, “Ulaştığımız ciro bizim için kıymetli, zira dünya seramik sıhhat gereçleri üreticileri ortasında bir üst lige çıkmamızı sağlayacak. 2023’te de en az yüzde 15 büyüme hedefliyoruz. İkinci büyük sıçramanın 2025’te olacağını varsayım ediyoruz” dedi.
İhracat şampiyonu
VitrA Karo CEO’su Hasan Pehlivan ise milletlerarası satışların cirodaki hissesinin yüzde 80’i aştığını vurgulayarak, “VitrA, Villeroy & Boch ve Engers markalı karolarımızla Türkiye’de üst segmentte başkanız ve dalımızın ihracat şampiyonuyuz. Türkiye’den sonra ana stratejik pazarımız olan Almanya’nın en büyük ikinci karo tedarikçisi konumundayız” biçiminde konuştu.